Når jeg koker vann eller når jeg slår av lyset, tenker jeg på energisparing. Men, sparer man egentlig så mye ved å gjøre det ene eller det andre?
Jeg er nøye med å slå av lyset når jeg forlater et rom, selv om jeg i hele huset bruker sparepærer. Men er det mer lønnsomt å drive og slå lyset av og på hele tiden? Sliter ikke dette på lyspærene, som fører til at jeg må kjøpe nye oftere, og som igjen opprettholder produksjonen?…
Og mens jeg er inne på det med sparepærer…
Hvor mye sparer man egentlig på å ha huset fult av sparepærer, siden vanlige pærer også avgir varme?
Og mens jeg snakker om oppvarming…
Det anbefales at man senker eller stenger temperaturen i de rommene man ikke oppholde seg i. Akkurat som varme sprer seg, gjør også kulden det. Ved å stenge varmen i rom, får jeg inntrykk av at disse stjeler mer varme fra de rommene jeg ønsker å ha varme, noe som medfører mer forbruk i de rommene jeg befinner meg i.
Å koke vann…
Til kaffe og te, bruker jeg vannkoker, men sparer man noe på å koke opp varmt vann? Vannkokeren bruker kortere tid og mindre energi, men det varme vannet kommer jo fra varmtvannstanken som igjen bruker energi på å varme vannet.
Jeg føler det ene slår i hjel det andre, og det er sannelig ikke så lett og hvite hvordan man sparer mest :-)

Innlegg
Man skal aldri drikke vann fra varmtvannstanken. Det er forskjellige stoffer som kan oppstå der som ikke er heldig å få i seg.
Men det funker ganske greit å bruke varmt vann fra springen når man skal koke egg ;)
Selv om de kalde rommene suger varme fra de andre rommene, sparer du likevel energi på å ikke holde disse rommene helt varme. Lukker du døren til de kalde rommene?
De andre spørsmålene dine er jeg sannelig ikke sikker på, men jeg vil tro at man sparer mest på din måte – det er nå iallefall det slike miljøsparingsmennesker alltid anbefaler, så jeg antar at det er det mest fornuftige ;)
Håper du får en fin lørdagskveld! :D
24. januar 2009 @ 18:00
Ja du sier noe når det gjelder rensligheten på vannet fra varmtvannstanken. Har ikke tenkt så mye på det, siden jeg koker det og tror det meste av eventuelle bakterier forsvinner.
Jo visst lukker jeg dørene til de rommene som ikke er oppvarmet, men jeg plages med at det blir så gulvkaldt i resten av huset, og dermed har lyst til å fyrr mer :-)
Ha en fin lørdagskveld du også, Obskur.
24. januar 2009 @ 18:28
Du tuller nå? Man skal ikke høre på miljøsparemennesker.
Miljøsparemennesker vet som regel ingenting. De påstår at standby sluker flerfoldige tusen kroner i året. Det er helt feil. Apparater (unntatt teve-dekodere) bruker milliwatt i standby, som omregnet i kroner blir … noen øre. 99 eller 100% får du tilbake i varme. Du taper ingenting, så lenge varmovnene har termostat. Teve-dekodere bruker litt mer, men så får du alt tilbake i varme uansett.
Sparepærer er ikke bra for miljøet (kvikksølv), de holder ikke lenge når de skrus av og på, og de gir slitsomt lys. All strøm til en pære får du tilbake som lys og varme. Med høst/vinter 9 måneder i året, er det bare dumt å sparepære inne.
Jeg ser ikke helt hensikten med å først varme vannet i en varmtvannstank før det skal kokes i vannkoker? Usunt er det også. Vannkoker er effektiv, og du får all varmen tilbake når vannet kjøles ned igjen (forutsatt at du ikke kaster ut vannet før det er kaldt) …
Årets lengste kommentar.
24. januar 2009 @ 18:46
Jeg tror ikke nødvendigvis bakterier som var skummelt i varmtvannstankene (dog, sikkert det også). Jeg ble fortalt dette av noen andre så det er mulig jeg bommer, men jeg mener det kunne oppløses noen metaller (var det kobber, kanskje?) i vannet som man helst ikke skal få i seg og man kan bli veldig syk av for mye av dem.
Og hva med innesko, da? ;)
24. januar 2009 @ 18:50
Det er et vitenskaplig faktum at energi ikke bare kan forsvinne, og det meste av energien ender i varme til slutt av elektriske apparater.
Husker at Mythbusters hadde en test hvor de fyret opp i en peis i et kaldt hus, og målte temperaturen i de andre rommene. Det viste seg at temperaturen hadde sunket i naborommet når peisstua hadde fått en levelig temperatur. Merkelig fenomen. Noen som har en forklaring?
Vann fra varmtvannstanker ville jeg nok ikke drukket, men jeg bruker det når jeg koker egg :) . Til te og kaffe bør man nok også bruke kaldt vann.
Ellers bruker jeg sparepærer også, men bare i rom der lyset står på hele tiden (som i yttergangen). Sparerpærer skal forøvrig resirkuleres, på samme måte som batterier. Tror butikker som selger dem er pliktige til å ta imot dem.
24. januar 2009 @ 19:47
Eilif skrev:
Ja, du sier noe…. Eneste gangene jeg slår helt av, er når jeg reiser bort, men kanskje med tanke på brannsikkerhet, bør jeg slå av også om natta.
Her inne hvor jeg sitter blant datamaskiner, harddisker osv… Blir det utover dagen ganske varmt, så man får hele tiden noe igen.
Hehe, faktisk så trives øynene mine best i lyset fra sparepærer. Men det fordi skyggene ikke blir så markerte, og gir meg et jevnere lys.
Men, jeg synes jeg har hørt et eller annet om at sparepærer skulle bli påbudt… Eller tar jeg feil?
Vel, vannkokeren bruker mye kortere tid og mindre strøm. Men ja det er nok ikke så sunt å gjøre det sånn.
Obskur skrev:
Hmm, har jeg ikke hørt noe lignende om vannkokere også??? Mulig det bare gjelder vannkokere som ikke blir godt nok rengjort…
Jo visst, men kalde gulv stjeler også litt av varmen fra rommet :-)
Audun Wangen skrev:
Jeg har den siste tiden blitt flinkere å koke opp en hel kanne vann, som jeg har utover dagen, i forhold til før da jeg kokte en og en kopp. Da var det godt og kunne spare tid på å tappe varmtvann, men nå skal jeg slutte med det.
Men, når jeg koker egg, foretrekker jeg å koke dem fra kaldt vann. Da vet jeg at når vannet har kokt i 10 minutter, er de slik jeg vil ha dem. Det har også med hva som er praktisk med dårlig syn. Ikke så lett å legge egg i kokende vann, uten at de sprekker.
Det er nok ganske lurt. Er det noe som irriterer meg med sparepærer, er at de bruker så “lang” tid på å komme opp i skikkelig styrke. Så kanskje jeg skal sette vanlige pærer i de rom jeg bare er små turer innom…
25. januar 2009 @ 14:35
Dette lurer jeg på også, så jeg leser og lærer i kommentarfeltet. takk for at du skriver en viktig post! :)
27. januar 2009 @ 20:17
Tornerose: Tusen takk for koselig tilbakemelding.
27. januar 2009 @ 21:33
Nei, dette er en myte som ble avsannet av Mythbusters :-) – Det sliter ikke så mye på pærene å slå de av og på, enten det er glødelamper, halogenpærer, LED-lys, lysrør eller annet. Som andre nevner, er det ikke sikkert det er så mye å spare på det heller da, dersom du har elektrisk oppvarming – men ta da med i betraktningen at de færreste lampene er plassert noe særlig gunstig med tanke på å spre varme.
Joda, Mythbusters forklarte det også, de: Peisen skaper undertrykk når den suger til seg luft. Denne lufta hentes fra andre rom i huset, som igjen henter luft fra ventiler eller sprekker mot utsiden. Trekken i ovnen kommer jo av at luft flyttes opp i pipa, så dette sier jo seg egentlig selv.
Og det som de ikke sa noe om, er jo at du får en viss utskifting av innelufta gjennom dette, noe som er positivt med tanke på inneklima generelt og allergikere spesielt.
27. januar 2009 @ 23:47
Mythbusters skulle hatt sin egen Wiki :)
28. januar 2009 @ 17:58
Jeg husker Kristin Halvorsen en gang kom med et forslag om at vi burde dusje 5 min mindre hver dag, da ville vi spare myyyyye.
Da lurte jeg litt på når jeg skal dusje… Jeg bruker bare 5 min ca og da regnet jeg fort ut at jeg ville bli veldig illeluktende etter kort tid. Kanskje jeg kan dusje til jul og bursdagen min :-)
31. januar 2009 @ 10:44
Noen grunner til ikke å tappe te-vannet sitt fra varmtvannstanken, selv om det går kjappere:
http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=6299&Itemid=53
Og nå fikk jeg lyst på te her :-)
2. februar 2009 @ 14:53