Det er i alle fall det jeg tenker om den stasjonære pcen min akkurat nå. Jeg har i nesten et år gått og tenkt jeg skulle reinstallere den, men så har det bare blitt utsatt og utsatt. Skulle gjøre det i påsken i fjor, men da fant jeg ut jeg skulle slappe av og gjøre minst mulig. Så skulle jeg gjøre det i sommerferien, men den gikk så fort at da høsten kom, hadde jeg stadig ting som skulle gjøres, og som jeg ikke ville gjøre på laptopen.
Ikke det at en reinstallasjon var så veldig nødvendig akkurat, men etter tre års bruk blir maskinen etter hvert ganske treg av alskens oppgraderinger og installeringer, at man nesten ikke legger merke til det.
Da jeg for 2 år siden kjøpte den siste laptopen, ble jeg kjent med Acronis True Image (heretter omtalt som ATI). Recoveryprogrammet som fulgte med maskinen var elendig, og lot meg bare lage en recovery da maskinen var helt ny, så på jakt etter noe bedre, fant jeg altså ATI.
Forrige tirsdag gikk med til å ta backup og forsikre meg om at jeg hadde kopi av alt sammen. Onsdags morgen begynte jeg re-installeringen, og den tok lengre tid enn forventet. Jeg hadde misforstått, og trodde windows-cden var en recovery av maskinen, slik den var med div. forhåndsinstallerte programmer da jeg fikk den. Da windows omsider var installert, manglet jeg både lyd, hadde et elendig skjermbilde, og kom meg heller ikke på nett. Så jeg måtte til å lete igjennom eskene jeg ikke hadde hatt åpen siden maskinen var ny, og fant heldigvis cder med alt jeg trengte av drivere.
Etter hvert som jeg installerte programmer og satte opp maskinen slik jeg ville ha den, brukte jeg ATI og lagde imager av disken. Jeg var nøye og skrev liste over hva jeg installerte og når jeg lagde nye imager. Etter og ha gjort det på laptopen helt fra starten, ser jeg nyttigheten av å ha backuper som lar meg gå tilbake til nøyaktig det punktet i prossessen jeg ønsker.
Da alt var ferdig installert, oppdaget jeg ved en tilfeldighet at jeg hadde dobbelt sett mapper under Documents and Settings, hvor de nyeste hadde ”WINDOWS” til etternavn. Kunne ignorert det, men som den perfeksjonisten jeg er, irriterte det meg noe voldsomt. Jeg ble ikke så mye klokere etter søk med google, så da var det godt å kjenne en blogger jeg kunne tørre å spørre. Jeg hadde disse mappene fordi jeg ikke hadde slettet partisjonen først, men installert windows på nytt på samme partisjon. Her velger jeg å gi installasjonsprogrammet litt av skylden, som lot meg tro at partisjonen ble formatert først siden jeg valgte å slette den forrige versjonen før ny ble installert. :-)
Perfeksjonisten i meg fikk meg altså til å gjøre alt sammen på nytt, men denne gangen passet jeg på at jeg valgte å slette partisjonen og opprette den på nytt før jeg installerte. Det gikk heldigvis mye raskere siden jeg visste hva jeg måtte gjøre, hadde alt for hånden og hadde skrevet opp alt sammen underveis. Det var bare å følge listen og finne på et eller annet mens jeg ventet på at programmene ble installert. Nye imager måtte jo lages underveis, men det er ikke nøye når man har flust av DVDer jeg kjøpte da komplett.no hadde tilbud for noen år siden.
Omsider var jeg ferdig, og jeg kunne endelig slappe av og hvite at jeg dersom jeg om et år eller så ønsker å re-installere, kan jeg bare kjøre tilbake et av imagene og spare en masse tid. Maskinen er like rask som da den var ny og all jobbingen var absolutt verdt det, tross en del spekulering og frustrasjon. Man lærer så lenge man lever.
Ok, det er litt til.
Bare nå i dag har jeg blitt en erfaring rikere.
Maskinen var like rask som ny, men bråkte like mye som før. Det siste året har den begynt å bråke mer og mer, og på varme dager når sola står på som verst, har viftene støyet sånn at man skulle tro maskinen var i ferd med å ta av når som helst. Kanskje ikke så rart den går varm når den står på mesteparten av døgnet. Da jeg spurte på diskusjon.no om hva jeg kunne gjøre, fikk jeg tips om å fjerne støv, da det er med på å redusere luftgjennomstrømmingen i kabinettet. Hjelpe og trøste, der var det sannelig mye!!! Maskinen står på gulvet, så at der ville være noe hundehår hadde jeg nesten ventet meg. Støvlaget lå tykt der inne og støvskyen stod bare jeg blåste forsiktig på det. I mangel av trykkluft på boks, brukte jeg heller egne lungers kraft og et sugerør, og blåste rundt omkring inni der. For å si det slik, jeg er meget overrasket over hvor stillegående maskinen nå har blitt. Når jeg kommer inn i rommet, begynner jeg nesten å lure på om den har skrudd seg av.
Så, maskinen min er god som ny – rask og stillegående!

Innlegg
Hmmm,, sikkert d jeg burde gjøre også, vil ikke bytte fra Windows (vokst opp med det). Fikk ikke CDer når jeg kjølpe den.. hva gjør jeg da? mail meg gjerne
25. februar 2009 @ 21:33
Windows kan nok helt sikkert lastes ned fra nettet, uten at jeg har noen konkret adresse å gi deg. Men for at du skal kunne bruke den lovlig og hente oppdateringer må/bør du ha et serienummer. På min stasjonære maskin var lappen med serienummer klistret på kabinettet, og på den bærbare var lappen klistret under.
Microsoft.no er kanskje et sted å begynne :-)
25. februar 2009 @ 22:06
Bare ville si jeg blir helt imponert du kan dette jeg ;) Jeg har for lite peil til å gjøre slikt. Flott at den er god som ny da. hehe ja med labbis i hus og kabinett på gulvet blir det jo nokså myyye hår ;)
Ha det fint!
26. februar 2009 @ 03:18
Jeg kan love deg, Karianne, at jeg var ganske så nervøs da jeg satte inn windows-Cden og begynte. Jeg fryktet det verste men håpet det beste… Og så hadde jeg jo backup av alt og kunne bruke laptopen sånn tilfelle jeg ikke fikk det til og måtte levere maskinen inn til fagfolk.
Noen fordeler har man med å eie maskinen selv, for hadde det vært hjelpemiddelsentralen sin, så hadde jeg aldri gjort/kunne gjøre dette :-)
Fra nå av, kommer det å åpne kabinettet og blåse vekk støv, til og bli fast rutine 3-4 ganger i året.
26. februar 2009 @ 21:27
Jeg har etter hvert lest en del historier akkurat som denne. Og det jeg synes er mest morsomt, er at de samme personene som installerer Microsoft Windows gang på gang “fordi det blir for tregt”, og sliter som bare det “fordi skjermbildet ble feil” og “fordi lyd ikke virker”, ofte er de samme som ikke vil prøve Linux i en måneds tid “fordi det er for vanskelig” …
Når jeg får en ny PC, installerer jeg Ubuntu. Et par-tre ganger, har jeg måtte løst problemer med drivere/hardware/konfigurasjoner, men med de 5-6 Ubuntu-PC-ene jeg har, synes jeg ikke det er noe å snakke om.
Maskinene blir ikke tregere etter hvert, de får ikke merkelige pop-up-vinduer som jeg ikke vet hvor kommer fra, jeg trenger ikke å kjøpe programpakker til tusenvis av kroner for å få skrevet et brev, og alt jeg produserer av data, lagres i åpne formater slik at jeg kan velge et helt annet operativsystem senere, uten å miste tilgang til mine data.
Jeg vet jeg høres ut som en Linux Fanboy nå, altså – men når jeg leser slike innlegg som dette, om alle de problemene man stadig vekk møter ved å velge Windows, ville jeg føle meg uredelig om jeg ikke sa i fra!
Og ja – støvsuging er lurt – uansett hvilket operativsystem man kjører! :-)
27. februar 2009 @ 00:03
Lasse, jeg skulle gjerne likt å prøve et annet operativsystem, men jeg vet for lite om dem og jeg har mine tvil om at jeg da vil kunne bruke skjermleseprogrammene mine. Men, som sagt, jeg vet for lite.
Men jeg er helt enig, windows kan være veldig irriterende, men noen ganger har man dessverre (kanskje) ikke noe valg :-)
27. februar 2009 @ 00:10
Helt enig, Lasse. De aller fleste kunne hatt en enklere hverdag ved å gå over til Ubuntu.
Skjermlesere finnes på Linux også, men jeg har hørt fra de som har behovet at det ikke er i nærheten av like bra som på Windows. Det kan jo hende det har skjedd mye siden den tid (ca. et år siden), men miksen av programmeringsspråk, grensesnitt og plattformer på Linux gjør at det er utfordrende å lage skjermlesere som funker på alt.
Det kan jo uansett være verdt å teste ut, så sjekk ut Ubuntus side om tilgjengelighet. Det ser faktisk ut som du kan teste det fra live-cd-en, så du trenger ikke en gang å installere noe. Dette er forresten en fin bloggpost, så kanskje jeg tester det selv også.
28. februar 2009 @ 19:39
Det er selvfølgelig mulig at du har behov for programmer som ikke kjører på Linux, Eugenie, og det er det også mange andre som har. Det her jeg ikke noe grunnlag for å mene noe om, egentlig. Så jeg sier ikke at Windows alltid kan byttes ut med Linux. Men jeg vet at det er veldig mange som ikke har behov for slike programmer, men fremdeles sliter med Windows.
Og problemet du blogger om, at Windows “plutselig blir tregere og tregere”, og at man etter en reinstallasjon opplever at ingenting virker, det er temmelig utbredt. Og det er det som er bakgrunnen for min «Linux fanboy-posting» – det finnes et alternativ for de aller fleste!
Og etter hvert som flere bruker Linux, blir det utviklet mer programvare, også. Så kanskje den programvaren du trenger, dukker opp til slutt, også!
28. februar 2009 @ 21:58
Lasse: Jeg sier vel ikke at ingenting virket etter en reinstallasjon? :-)
Jeg er absolutt nysgjerrig på andre operativsystem og har spurt om andres erfaring på en mailingliste for synshemmede databrukere, om de har erfaringer med andre operativsystemer og skjermlesere. Foreløpig har jeg ikke fått noen svar, men så er det jo helg…
Skjermleserne jeg bruker, zoomtext til forstørring og jaws til syntetisk tale og leselist, er ikke det samme som ”integrert tilgjengelighet”, men programmer som gjør adskillig mye mer. Nettsider rundt omkring reklamerer med at de er tilgjengelige med at man kan få lest opp teksten, men det forutsetter at man kan merke teksten som skal leses opp. Windows innebygde forstørrelsesprogram og syntetisk tale kan egentlig ikke brukes til så veldig mye i forhold til programmene jeg får hos hjelpemiddelsentralen, så man kan på en måte si man snakker om to forskjellige kategorier her.
Men, Audun og Lasse: jeg kommer nærmere og nærmere den dagen jeg skal prøve ut linux eller ubuntu. Har lenge vært nysgjerrig og vet jeg nå kan tørre og prøve, nå som jeg vet hvordan jeg kan få tilbake mitt ”gode gamle” dersom jeg ikke skulle trives eller mislykkes :-)
28. februar 2009 @ 22:21
“De samme personene som sliter som bare det” (Lasse) ville antagelig slitt minst like mye om de skulle installert Ubuntu. Og gratisprogrammer Firefox, OpenOffice osv osv osv kjøres like bra eller bedre i Windows. Selv ble jeg overrasket over at Firefox ikke scroller like pent i Ubuntu som i Vista. Enklere hverdag, tull og tøys. Vista finner drivere selv og oppdaterer alt du behøver. Det eneste som er fint med Linux er at det kan kjøre på nesten hva som helst av maskin. Det er miljøvennlig!
Det er riktig, man bør ominstallere en gang i året, ta vekk støv flere ganger. Bytte kjølepasta på CPU er også lurt. Vet ikke hvor lenge kjølepasta holder, men den som følger med har nok ikke høyeste kvalitet.
1. mars 2009 @ 12:46
I hvilket univers? Jeg har ikke installert Vista så veldig ofte, men har enda ikke opplevd at den har funnet alt av maskinvare. Den er selvfølgelig mye bedre enn Windows XP, men etter min mening er det et stykke igjen til Ubuntu.
Den oppdaterer heller ikke det du trenger, men oppgraderer kun noe programvare fra Microsoft. Legger du inn tredjeparts programvare er du avhengig av at de har laget egen programvare som sjekker etter nye versjoner. Mange har det også, som for eksempel Firefox, Sun Java og OpenOffice.org. Resten må du oppgradere manuelt.
Dette slipper du i Ubuntu, og du trenger kun å forholde deg til et program for oppdateringer og installasjon; Synaptic.
Eugenie bruker forresten Windows XP, og ikke Vista, av årsaker jeg bare kan spekulere om. Du kan jo se sammenligningen jeg hadde mellom Windows XP og Kubuntu for nesten to år siden. Den snakker for seg selv.
Compiz har forresten en del funksjonalitet som kan være nyttig for svaksynte også, blant annet zoom desktop og høy kontrast-funksjoner. Compiz er standard i Ubuntu, så man trenger bare å justere hva man vil ha påslått av funksjonalitet.
1. mars 2009 @ 15:00
Beklager dobbeltposting, men har du prøvd Rediger-> Innstillinger-> Avansert-> Bruk jevn rulling?
1. mars 2009 @ 15:03
Oi, her var det liv :-) Dere må bare diskutere, det er jo det som gjør kommentarfeltet “levende”.
Eilif: Forestiller meg at å bytte kjølepasta er noe jeg bør overlate til fagfolk? Bør nok holde meg unna den slags operasjoner med mitt dårlige syn :-)
Audun: Jeg bruker win xp av noen av de samme grunnene jeg nevnte tidligere, med hensyn til skjermleserne mine. Har ikke orket og oppgradere verken det ene eller det andre, da jeg synes windows xp kjører veldig stabilt. Ikke mye tull med systemet mitt, og etter min oppfatning er vel win xp noe av det mest stabile av windows-versjonene. Har hørt mye bra om Windows 7 og jeg kommer nok til å hoppe over vista, dersom jeg ikke hopper til noe helt annet :-)
Hehe, drømte blant annet om ubuntu i natt. Jeg frarådet foreldrene mine å gå over til ubuntu, siden selgeren ikke kunne annet enn å gi oss en demo-cd :-)
1. mars 2009 @ 15:14
LOL. Jeg hadde ledd meg halvt ihjel i drømme om jeg hadde hatt en slik drøm.
1. mars 2009 @ 17:34
De siste gangene jeg har installert Vista har den funnet drivere til skjermkort, lydkort, nettverkskort og det hele helt av seg selv (nVidia, Intel osv). Nye oppdateringer ligger også i Windows update. Da jeg installerte Ubuntu måtte jeg aktivt gå inn og oppdatere skjermkort for å kunne aktivere fancy effekter, gele-vinduer og annet tøys. :)
Og her om dagen krasjet PC’en til en fyr jeg jobber sammen med, ettertrykkelig. Han satt med Ubuntu, jeg på Vista. He he, sa jeg da. He he he.
Ubuntu er veldig bra som et alternativ, men at det er så mye bedre enn Vista det er det vel ingen som helt tror noe på.
2. mars 2009 @ 00:16
Beklager dobbeltpost fra meg, Eugenie, men det ble en så fin dialog her. :) Audun, jeg ser vi har samme PC (9150) Jeg vet at XP ville ha SATA-drivere på 3,5″ diskett, noe Dell og alle andre sluttet med for mange mange år siden … men det spørsmålet dukker aldri opp når jeg installerer XP. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje jeg har en nyere CD. RAID-0 har jeg forresten tatt bort, kanskje jeg burde legge det inn igjen.
2. mars 2009 @ 00:29
Med «aktivt gå inn» så mener du å klikke på ikonet oppe til høyre, skrive inn passordet og huke av for driveren? Å oppdatere drivere på Vista er da ikke enklere enn dette, selv om de ligger i Windows Update. Installerer du pakken compizconfig-settings-manager, får du også mulighet til å skreddersy effektene akkurat som du vil selv.
En av de «fancy effektene» du henviser til er nettopp Zoom Desktop, som jeg nevnte over, så det finnes noen nyttige funksjoner også.
Bruker du CD-en fra leverandøren, så kommer den med driverne innebygget (såkalt slipstreaming). Mulig det er med SATA-drivere på SP3 CD-en også. Det finnes i alle fall ikke som standard før etter SP1.
9150 bruker forøvrig et semi-hardware RAID. Synes ikke det virker spesielt robust og sikkert, og trives best med å kjøre uten. Da er det kanskje bedre med et rent software-RAID.
2. mars 2009 @ 17:38
Åh..kan du ta min òg.. Er sånt jeg tenker på at jeg burde ha gjort, men blir aldri til..Er et ork å gå i gang med, og redd for å gjøre noe feil.. Gratulerer med “ny” pc da, flink du ;)
2. mars 2009 @ 20:28
Rosa: Bare kom med den du, så skal jeg nok ordne den for deg :-)
3. mars 2009 @ 10:47
Takk for det du, men jeg får vel prøve selv vel;) Er sta så det monner når jeg først setter meg noe i hodet, det er bare det tiltaket.. Og alt jeg må ta vare på først.. Tenkte lese gjennom igjen dette du skreiv før jeg går i gang, kanskje noe jeg kan bruke selv, husker dårlig hvordan det bør gjøres.. :)
3. mars 2009 @ 19:31
Eilif:
Vi holder på med utrulling av Vista på jobb, og det stemmer at Vista har mye bedre driverstøtte enn Windows XP. Men når det gjelder ATI/Nvidia-drivere er det vel generiske drivere fra Microsoft som gjør jobben greit nok – men som (etter min erfaring) ikke gjør jobben like godt som NVIDIA/ATI’s egne drivere.
Jeg har installert Windows XP (og noe Vista) samt Ubuntu på et utallig antall maskiner siden jeg først begynte å bruke Ubuntu, og i gjennomsnitt er støtten for hardware mye bedre i Ubuntu. Problemet så langt har vært at hvis man har maskinvare som ikke er støttet, har det vært alt for vanskelig å installere dem. Dette begynner heldigvis å komme seg.
Slike uttalelser tar jeg med noen klyper salt ;) Personlig mener jeg at Ubuntu er mye bedre enn Vista på veldig mange områder, og har ikke noe problem med å anbefale folk GNU/Linux. Likedan er jeg såpass oppegående at jeg også kan anbefale folk å ikke bytte ut Windows med noe annet, hvis behovet er spesielt.
De aller fleste mennesker har faktisk kjennskap til hvordan Windows fungerer, uansett om de er teknologisk interesserte eller ikke. Da er det helt naturlig at selv bestemor ikke kjenner seg igjen i f.eks OS X eller Ubuntu med det første. Det trenger heldigvis ikke å bety at man ikke kommer til å bli mer fornøyd hvis man gir det en sjanse :)
4. mars 2009 @ 17:16
Well put, Audun. Helt enig.
4. mars 2009 @ 22:04